Flypassagerers rettigheder, når man flyver til Canada

Redigeret: Nov 20, 2021 | Tags: Lov om flypassagerer, Rejserestriktioner i Canada

For dem, der rejser til og fra Canada, overvåger det canadiske transportagentur (CTA) regler og rettigheder vedrørende flyvninger. Der er et væld af oplysninger til rådighed for at sikre passagererne forståelse af reglerne og deres rettigheder, når de rejser, som er opsummeret her til reference.

Tydelig kommunikation

Flyselskaber har en forpligtelse til at kommunikere tydeligt med alle passagerer, og dette inkluderer at informere kunder om politikker om aflysninger, forsinkelser, siddepladser for mindreårige, mistet eller beskadiget bagage og grunde til nægtet boarding, hvor det er relevant. De skal angive passagerrettigheder tydeligt, samt redegøre for måder at løse problemer på. Det er også et krav at informere rejsende om årsagerne til enhver afbrydelse af flyvningerne. Flyselskaber er også forpligtet til at give passagererne regelmæssige statusopdateringer, hvis der er forsinkelser, og sikre, at passende kommunikationskanaler er tilgængelige for handicappede.

Forsinkelser og aflysninger

Hvis en flyvning aflyses eller forsinkes, skal flyselskabet redegøre årsagerne til aflysningen eller forsinkelsen, de standarder og betingelser, de kan forvente, hvor det er relevant, og de minimumsniveauer for kompensation, som du kan kræve, hvis det er relevant, for passagererne. Derudover skal flyselskabet forklare, hvad du kan gøre mod flyselskabet og eventuelle muligheder med CTA.

Det er også vigtigt, at flyselskabet tilbyder en ny flyvning på det sted, hvor denne er tilgængelig, og hvis en flyvning er forsinket, skal de levere en opdatering hvert 30. minut, indtil der er givet en ny afgangstid, eller der er skabt alternative rejsearrangementer.

Når årsagen til en aflysning eller forsinkelse er underlagt flyselskabets kontrol, og når det ikke er relateret til sikkerhed, er kunderne berettiget til refusion eller en ny reservation af flyvningen. Når en flyændring, såsom en aflysning eller forsinkelse, ligger uden for flyselskabets kontrol, er passagerer berettiget til at booke igen.

Når boarding nægtes på grund af bumping

Under visse omstændigheder er der færre pladser til rådighed på et fly end antallet af passagerer, der har booket hos flyselskabet og er ankommet til tiden med den relevante dokumentation. Denne situation kaldes 'bumping', og der er særlige regler, der gælder i denne situation. For det første skal et luftfartsselskab først bede om frivillige, der er parat til at skifte fly, og hvis frivillige bekræftes, bør flyselskabet give dem en ny rejseplan, der viser den nye status og detaljer.

Hvis frivillige ikke kan findes, skal flyselskabet have en prioriteret boardingprocedure for at vælge, hvilke passagerer der skal 'bumpes.' Dette kan f.eks. Omfatte personer med handicap, familier og uledsagede mindreårige. Derudover bør flyselskabet ikke fjerne passagerer, der allerede er om bord, medmindre det er af sikkerheds- eller sundhedsmæssige årsager.

Rejsende, der er 'bumped', har ret til en specificeret kompensationsstandard og en ombookning eller refusion, og flyselskabet bør klart kommunikere disse vilkår og betingelser.

Asfaltforsinkelser

Hvis en forsinkelse finder sted, når flyets døre allerede er lukket klar til start, kaldes dette en 'asfaltforsinkelse', og luftfartsselskaberne skal give obligatoriske betingelser under disse omstændigheder, herunder: adgang til vaskerum; tilstrækkelig opvarmning, køling og ventilation; passende mængder mad og drikke, og de skal også lette måder, hvorpå passagerer kan kommunikere med andre, der ikke er i flyet, når det er muligt.

Hvis forsinkelsen varer 3 timer eller mere, skal flyet vende tilbage til porten for afstigning. Undtagelser forekommer under omstændigheder, hvor dette ikke er muligt af sikkerhedsmæssige årsager, eller hvis der er en mulighed for, at flyet kan komme afsted i en periode på op til 45 minutter efter de 3 timers forsinkelse.

Nægtelse af transport

For at sikre, at du ikke nægtes transportret, når du ankommer til porten, er det absolut nødvendigt, at du har relevante og gyldige rejsedokumenter, såsom dit pas og gyldig rejsetilladelse, såsom en Canada eTA eller besøgendevisum. Du skal også opføre dig korrekt, så du ikke går glip af check-in og boarding deadlines. For at undgå yderligere grunde til afvisning af rejsen, er det nødvendigt for passagerer at kontrollere flyselskabets regler fuldstændigt inden flyvningen og forsøge at undgå forsinkelser, når de rejser til lufthavnen.

Flybilletter

Kunder, der køber flybilletter, skal gennemgå vilkårene og betingelserne for deres billetter, da nogle luftfartsselskaber opkræver gebyrer for passagerer, der ønsker at ændre flyarrangementet. Omkostningerne vil være baseret på den købte billettype, tilgængeligheden og prisen på en ny reservation samt ekstra skatter og afgifter, hvor det er relevant.

Rejsebegrænsninger

En reservation udgør ikke et rejsemiddel og er kun en registrering af transaktionen med et bestemt flyselskab. Når en betaling er modtaget, foretages der en reservation, og flyselskabet udsteder billetter, der er knyttet til reservationen, så en kunde kan rejse.

Det er vigtigt at kontrollere alle reservationsoplysninger, som du har fået, før billetter frigives af flyselskabet, og dette gælder, uanset om du har foretaget reservationen direkte med flyselskabet eller gennem en tredjepartswebsite til rejsebestilling. Kontroller, at dit navn er stavet korrekt og svarer til dit pas og andre dokumenter, og at de viste oplysninger er korrekte.

Beskadiget, forsinket og mistet baggage

Det er uundgåeligt at bagage nogle gange bliver beskadiget, forsinket eller mistet af et flyselskab. Under disse omstændigheder skal passagerer kontakte flyselskabet og sende et skriftligt krav inden for 7 dage, fra da bagagen er blevet beskadiget. For mistet bagage skal et krav indgives inden for 21 dage. Derfor, hvis du har problemer med bagage, er det vigtigt at finde fristen for flyselskabskrav, ellers respekterer de muligvis ikke kravet, hvis det ligger uden for den givne tidsplan. Hvis det viser sig, at bagage er beskadiget, forsinket eller mistet, er krav om afholdte udgifter begrænset til ca. $2.300.

Børn under 14 år: Siddepladser med en forælder eller værge

Flyselskaber har nu en forpligtelse til at sikre, at de sætter børn under 14 i nærheden af en forælder, værge eller vejleder. Afstanden, som et barn placeres fra deres forælder eller værge, afhænger af barnets alder på rejsetidspunktet. Børn under 5 år skal sidde sammen med en forælder, værge eller vejleder. Børn i alderen 5 til 11 skal være i samme række som forælder eller værge, og de må ikke adskilles af mere end én række. De i alderen 12 til 13 år skal ikke være mere end en række væk fra en forælder eller lignende pårørende.

Uledsagede mindreårige

Nogle flyselskaber accepterer børn fra 5 til 11 år, der er uledsagede og kommer med ledsager ved check-in og deres ankomst til en destinationslufthavn. Der er dog normalt et gebyr involveret, så det er vigtigt at kontrollere et flyselskabs betingelser og gebyrer, før der bookes flyrejser til uledsagede børn.

Hvis internationale rejser er involveret, skal luftfartsselskaber fremlægge en politik vedrørende uledsagede mindreårige. De må ikke lade børn under 5 rejse uden en forælder eller værge, og den person, der ledsager barnet, skal være mindst 16 år.

Transport af musikinstrumenter

Flyselskaber bør have en politik med hensyn til transport af musikinstrumenter. De skal inkludere det korrekte gebyr i deres vilkår og betingelser inklusive størrelse, vægt og mængdebegrænsninger samt valgmuligheder, når en flyvning omlægges.

Tilgængelig transport

Handicappede har grundlæggende rettigheder til tilgængelighed, når de rejser på et canadisk transportnetværk. Dette skal tydeligt beskrives i flyselskabets politikker og procedurer. CTA yder assistance med eventuelle bekymringer eller klager i forbindelse med flyvninger fra og til Canada. CTA hjælper også med bus-, jernbane- og færgetransport mellem territorier eller provinser, eller mellem USA og Canada, samt jernbanestationer og færger og busfirmaer i Canada.

Annoncering, der er altomfattende

Enhver rejse, der annonceres i Canada eller med oprindelse i landet, skal vise flypriser alt inklusiv, i enhver reklamelitteratur. Dette skal omfatte den samlede pris inklusive alle gebyrer, skatter og afgifter, en minimumsbeskrivelse af de tilbudte lufttjenester, så oprindelsesstedet og destinationen vises, samt specificere, om tjenesten er en enkelt- eller returrejse. Annoncøren skal også angive eventuelle begrænsninger for rejse- eller tilgængelighedsperioder for promoverede tilbud.

Konklusion

Denne artikel har givet en kort gennemgang af passagerrettigheder, når man rejser til eller fra Canada. Rejsende bør gøre sig opmærksomme på deres rettigheder. I tilfælde af at en regel eller lov er blevet brudt, kan rejsende indgive en klage til CTA angående et luftfartsselskabs handlinger for at krænke deres rettigheder og søge hjælp, når det er nødvendigt, med assistance fra CTA.