Skal jeg have en eTA, når jeg sejler til eller omkring Canada?

Redigeret: nov 29, 2023 | Tags: Krav til indrejse i Canada, Krav til eTA i Canada

Uanset om du planlægger et privat yachteventyr eller en offentlig bådekspedition, er det vigtigt at forstå kravene til indrejse i canadisk farvand. Specifikt kan du undre dig over, om den elektroniske rejsetilladelse (eTA), der normalt kræves til flyrejser, også gælder for indrejse til søs. Denne artikel forsøger at afklare behovet for en eTA og andre vigtige immigrationsovervejelser, når man sejler til Canada.

eTA: En oversigt

Canada eTA er et krav for at rejse ind i Canada med fly. Det er beregnet til at muliggøre visumfri rejse for dem, der ikke har brug for et visum for at komme ind i landet. Den er elektronisk knyttet til den rejsendes pas og er gyldig i fem år, eller indtil passet udløber. En eTA gør det lettere at rejse og fremskynder processen med at komme ind i Canada.

Har sømænd brug for en eTA?

Her er det vigtigste punkt: eTA-kravet gælder kun for flyrejser. Rejsende, der ankommer ad søvejen, har ikke brug for en eTA. Uanset om du er ombord på en privat yacht eller en offentlig båd, gælder eTA-kravet ikke, hvis du sejler direkte ind i Canada. I stedet skal du overholde andre immigrationsprotokoller, afhængigt af din nationalitet og den type båd, du rejser på.

Påkrævet dokumentation for sejlere

Selvom eTA måske ikke er nødvendigt, skal alle udenlandske statsborgere, der sejler til Canada, medbringe korrekt identifikation og rejsedokumenter. Du skal have et gyldigt pas og muligvis et visum, afhængigt af dit statsborgerskab. Derudover skal du også medbringe andre relevante papirer, som f.eks. dit bådførerbevis eller din tilladelse. For amerikanske statsborgere kan et Western Hemisphere Travel Initiative (WHTI)-kompatibelt dokument være tilstrækkeligt.

Rapportering til Canada Border Services Agency (CBSA)

Ved ankomsten til Canada skal alle både rapportere til Canada Border Services Agency (CBSA). For private sejlere er skibsføreren ansvarlig for at rapportere til CBSA Telecentre på telefonrapporteringsstedet/marinaen umiddelbart efter ankomsten til canadisk farvand. Manglende indberetning kan resultere i alvorlige sanktioner, herunder bøder, beslaglæggelse af båden eller strafferetlige anklager.

Offentlige eller kommercielle både har på den anden side generelt specifikke immigrations- og toldprotokoller, der skal følges, hvilket inkluderer meddelelse før ankomst, besætnings- og passagermanifester med mere. Som passager vil bådens operatør eller besætning guide dig gennem processen.

Andre overvejelser om indrejse

Selvom du ikke har brug for en eTA, når du sejler, skal du stadig opfylde standardkriterierne for indrejse i Canada. Det inkluderer at bevise, at du har til hensigt at forlade Canada efter dit besøg, at du har tilstrækkelige midler til dit ophold, og at du ikke udgør en sikkerhedsrisiko.

CBSA-medarbejderen i indrejsehavnen vil vurdere, om du opfylder kravene. Enhver straffeattest, herunder domme for spirituskørsel, kan påvirke din adgang. Det anbefales at rådføre sig med en immigrationsadvokat, hvis du har nogen bekymringer.

Konklusion

I sidste ende kræver det ikke en Canada eTA at sejle til Canada, uanset om det er på en privat yacht eller en offentlig båd. I stedet skal sejlere fokusere på at medbringe passende identifikation og rejsedokumenter og rapportere korrekt til CBSA ved ankomsten. Ved at forstå disse krav kan du sikre dig en problemfri rejse og en varm canadisk velkomst ved din maritime ankomst.